søndag 26. april 2015

Konfirmasjonssesongen er i gang.

Vi har oppgradert verkstedet et lite bitt, og håper det faller i smak.

Her er de nye bordene brukt som langbord, og bordlemmen forbinder bordene. Veldig fint.

Her kommer et lite knippe bilder fra helgens konfirmasjon.
Den gamle verkstedhallen blir som en fransk restaurant, når den blir pyntet og stæsja litt.
Det er kjempehyggelig når folk sender oss bilder av pyntede bord, eller annet. Vi tar gjerne i mot flere.
Takk for bildene, Anett.

tirsdag 15. juli 2014

ISBEGONIA FRA SLETTEVOLD _ KALNES

Nok et år har vi fått hente forvokste isbegoniaer på Slettevold Hagesenter på Kalnes. Tusen tusen takk.
Potter og urner er fylt, og også beddene har fått en ansiktsløftning.
Fint om turgåere vanner dem på ekstremvarme dager.
Her hjelper Zorro Andreas med utplukkingen. Ellers var han litt vel mye interessert i gartneri-kattene

Heidi litt diffust i bakgrunnen.
Litt diffuse ble disse bildene også. Her er krukkene fylt med begoniaer fra Slettevold hagesenter på Kalnes. Det er kjempesalg på disse der oppe, og også mye annet fint.

fredag 6. juni 2014

Steinlegging i junivarmen

I dag har Anne-Marie og undertegnede sjauet så svetten har rent.
Etter gårsdagens steinsetting, har vi i dag fuget med fogsand og satt prikken over i'en. Det ble riktig så fint- synes vi.
Enda er det mange kvadratmetere igjen før vi er ferdig med hele.
I kveld skal det være konsert på Hauge Bruket. Det er Gåke fra Sverige som skal synge svenske viser og andre viser. Han er kjempeflink og har også med seg en musiker kompis.

Vi plukket Lupiner og satt i vann ved inngangen, for riktig å pynte til i kveld.
Masse Lupiner i Gropa ved Brygga. Det er bare å plukke dem. Jo flere du plukker, jo bedre er det.

Håper riktig mange tar turen innom Bruket i kveld, og hører på Gåke. Det er salg av øl, vin og enkel mat bl.a.

torsdag 1. mai 2014

En tur i området

I går var det en voldsom aktivitet.
På bildet ser vi Knut sende opp noen av duene sine.
Atle installerte urinal, og utekran, og vi jentene luket og plantet, la stein og ryddet litt rundt.
Til uken er det Ruskenaksjon ved Østfoldhallen.

Morgentimene er brukt til vandring på vakre stier - med kamera.
Hvitveisen/Kvitsymra er på hell, men i noen nordvendte hellinger kan den fortsatt sees.
Håper bildene taler for seg.
Knut sender opp noen av duene sine. Dessverre motlysrefleks i bildet.

Knut til kamp mot ugresset


Rørlegger Atle setter opp ny vask med berøringsfri kran.

Et lite stemningsbilde fra WC'en

Skyline Omberg
 

Mann med kikkert observert i Gropa

Blomstrende frukttrær 1. mai

Se NØYE: Midt i bildet er det en bjørn eller en sau. Ser du den?

Froskedammen

Hvems signatur?
Hvems signatur2?

Utsikt fra Ombergstranda

Utsikt fra Ombergstranda

Fredrikstadbroa i det fjerne. Lislebyferga kan også observeres, sammen med de gamle bryggenaboene(båtene)



x


Langs Glommastien

Pil med mange fuglereder-Gropa

 

søndag 27. april 2014

Solrik søndag på Glommastien

Også idag har vi fått en forsmak på drømmesommerdagen.
Mange syklende og gående.
Og noen spurte om de kunne komme inn å se fordi de hadde hørt at det var så fint her.. ;-))) Det liker vi å høre, og selvsagt får man komme inn å se.

Eieren på vakre Evje Gård kom innom med mange fine ting. Både glass og stetteboller, fat og vakre venetianske krystall-lampetter for å nevne noe av det. Krystallene er av den solide tunge sorten, og lampettarmene er dekket med dette vakre venetianske glasset - muligens fra Murano. Hvem vet?
Tusen tusen takk.

Eva var innom og viste oss peisplaten som hun engang sjenket Bruket, og som Roger A. har restaurert. Den var nyydelig. Godt gjort, Roger!

Flere gjestet Bruket i dag, både små og store, og her er noen av dagens bilder.
Klikk på dem for å forstørre.


Forbipasserende på Glommastien
Familien Moum på tur

Conni's to venner
Frk Moum
Kaffegal dame

Et lite utvalg fra kassen full av flotte glass vi fikk fra Evje Gård i dag




lørdag 26. april 2014

En nyyydelig dag...

... i Gropa og på Bruket!
Sola skinte fra skyfri himmel. Småbåtene putret stille nedover elva i retning havet.
Krukkene ble fyllt med blomster, og konfirmasjonsforberedelsene var i full gang i Hilmastua. Håper vi får noen fine bilder av borddekorasjonene.

Bestefaren til konfirmanten fikset vanningssystemet og fikk det til å fungere. Tusen takk Tom Jensen!
Det er så fint at de som bruker stedet, også bidrar med litt dugnad når de er der. For noen uker siden var det Geir som like godt donerte og installerte dimmer på lyset i Verkstedet. K j e m p e t a  k k!!

Idag hadde Rotary dugnad i Gropa. En av dem var Unni Mathiesen som både fikk en omvisning på Bruket og en i Gropa og på Ombergstranda. Hun likte veldig godt det hun så. Vi mimret litt om gamle dager - den gangen Gropa sto i fare for å bli et industriområde. Men heldigvis forsto Rolvsøys politikere den gang, at dette var et unikt område.

Langs Eventyrstien og Bekkestien er det så fantastisk vakkert, at man bør ta med ungene og piknikkurven, og nyte fuglesangen og blomsterprakten før frukttrærne avblomstrer.

KLIKK PÅ BILDENE FOR Å FORSTØRRE DEM.


Rotary med Gropa-dugnad idag

Benken ved ruinen venter på besøk

Patinert Beverkunst


Froskedammen ved Eventyrstien

Dugnadsgjengen

Takk til Tom Jensen som hjalp til med vanningssystemet og fuktet grusen så den ikke støvet så ille.
Tom fikser koblingen


Blomsterkrukker


Inngangen til Gropa


lørdag 22. mars 2014

En vinterpyntet verkstedhall

I dag fikk vi noen av bildene fra 50-års laget til fru Kristiansen.
Det setter vi stor pris på, for her kan man få tips og ideer til pynting og bordoppsetning.
Skikkelig stemningsfullt. Tusen takk.

I verksmester Anton Saxegårds hallen er det plass til ca 40 personer