Konfirmasjonssesongen er i gang.
Vi har oppgradert verkstedet et lite bitt, og håper det faller i smak.
Her er de nye bordene brukt som langbord, og bordlemmen forbinder bordene. Veldig fint.
Her kommer et lite knippe bilder fra helgens konfirmasjon.
Den gamle verkstedhallen blir som en fransk restaurant, når den blir pyntet og stæsja litt.
Det er kjempehyggelig når folk sender oss bilder av pyntede bord, eller annet. Vi tar gjerne i mot flere.
Takk for bildene, Anett.
Foreningen for Hauge Bruk er en idealistisk forening som ønsker å bevare restene etter gamle Hauge Bruk, beliggende ved Glommastien mellom Hauge og Omberg. Vi ønsker å restaurere bygningen, som engang huset smia og verkstedet, og var en stor arbeidsplass sammen med Hauge teglverk og Søndre Omberg teglverk. Dette i respekt for de som hadde sine liv basert på virksomheter her på Hauge og langs Glomma.
søndag 26. april 2015
tirsdag 15. juli 2014
ISBEGONIA FRA SLETTEVOLD _ KALNES
Nok et år har vi fått hente forvokste isbegoniaer på Slettevold Hagesenter på Kalnes. Tusen tusen takk.
Potter og urner er fylt, og også beddene har fått en ansiktsløftning.
Fint om turgåere vanner dem på ekstremvarme dager.
Potter og urner er fylt, og også beddene har fått en ansiktsløftning.
Fint om turgåere vanner dem på ekstremvarme dager.
Her hjelper Zorro Andreas med utplukkingen. Ellers var han litt vel mye interessert i gartneri-kattene
![]() |
| Heidi litt diffust i bakgrunnen. |
fredag 6. juni 2014
Steinlegging i junivarmen
I dag har Anne-Marie og undertegnede sjauet så svetten har rent.
Etter gårsdagens steinsetting, har vi i dag fuget med fogsand og satt prikken over i'en. Det ble riktig så fint- synes vi.
Enda er det mange kvadratmetere igjen før vi er ferdig med hele.
I kveld skal det være konsert på Hauge Bruket. Det er Gåke fra Sverige som skal synge svenske viser og andre viser. Han er kjempeflink og har også med seg en musiker kompis.
Vi plukket Lupiner og satt i vann ved inngangen, for riktig å pynte til i kveld.
Masse Lupiner i Gropa ved Brygga. Det er bare å plukke dem. Jo flere du plukker, jo bedre er det.
Håper riktig mange tar turen innom Bruket i kveld, og hører på Gåke. Det er salg av øl, vin og enkel mat bl.a.
Etter gårsdagens steinsetting, har vi i dag fuget med fogsand og satt prikken over i'en. Det ble riktig så fint- synes vi.
Enda er det mange kvadratmetere igjen før vi er ferdig med hele.
I kveld skal det være konsert på Hauge Bruket. Det er Gåke fra Sverige som skal synge svenske viser og andre viser. Han er kjempeflink og har også med seg en musiker kompis.
Vi plukket Lupiner og satt i vann ved inngangen, for riktig å pynte til i kveld.
Masse Lupiner i Gropa ved Brygga. Det er bare å plukke dem. Jo flere du plukker, jo bedre er det.
Håper riktig mange tar turen innom Bruket i kveld, og hører på Gåke. Det er salg av øl, vin og enkel mat bl.a.
torsdag 1. mai 2014
En tur i området
I går var det en voldsom aktivitet.
På bildet ser vi Knut sende opp noen av duene sine.
Atle installerte urinal, og utekran, og vi jentene luket og plantet, la stein og ryddet litt rundt.
Til uken er det Ruskenaksjon ved Østfoldhallen.
Morgentimene er brukt til vandring på vakre stier - med kamera.
Hvitveisen/Kvitsymra er på hell, men i noen nordvendte hellinger kan den fortsatt sees.
Håper bildene taler for seg.
På bildet ser vi Knut sende opp noen av duene sine.
Atle installerte urinal, og utekran, og vi jentene luket og plantet, la stein og ryddet litt rundt.
Til uken er det Ruskenaksjon ved Østfoldhallen.
Morgentimene er brukt til vandring på vakre stier - med kamera.
Hvitveisen/Kvitsymra er på hell, men i noen nordvendte hellinger kan den fortsatt sees.
Håper bildene taler for seg.
![]() |
| Knut sender opp noen av duene sine. Dessverre motlysrefleks i bildet. |
![]() |
| Knut til kamp mot ugresset |
![]() |
| Rørlegger Atle setter opp ny vask med berøringsfri kran. |
![]() |
| Et lite stemningsbilde fra WC'en |
![]() |
| Skyline Omberg |
![]() |
| Mann med kikkert observert i Gropa |
![]() |
| Blomstrende frukttrær 1. mai |
![]() |
| Se NØYE: Midt i bildet er det en bjørn eller en sau. Ser du den? |
![]() |
| Froskedammen |
![]() |
| Hvems signatur? |
![]() |
| Hvems signatur2? |
![]() |
| Utsikt fra Ombergstranda |
![]() |
| Utsikt fra Ombergstranda |
![]() |
| Fredrikstadbroa i det fjerne. Lislebyferga kan også observeres, sammen med de gamle bryggenaboene(båtene) |
![]() |
| Langs Glommastien |
![]() |
| Pil med mange fuglereder-Gropa |
søndag 27. april 2014
Solrik søndag på Glommastien
Også idag har vi fått en forsmak på drømmesommerdagen.
Mange syklende og gående.
Og noen spurte om de kunne komme inn å se fordi de hadde hørt at det var så fint her.. ;-))) Det liker vi å høre, og selvsagt får man komme inn å se.
Eieren på vakre Evje Gård kom innom med mange fine ting. Både glass og stetteboller, fat og vakre venetianske krystall-lampetter for å nevne noe av det. Krystallene er av den solide tunge sorten, og lampettarmene er dekket med dette vakre venetianske glasset - muligens fra Murano. Hvem vet?
Tusen tusen takk.
Eva var innom og viste oss peisplaten som hun engang sjenket Bruket, og som Roger A. har restaurert. Den var nyydelig. Godt gjort, Roger!
Flere gjestet Bruket i dag, både små og store, og her er noen av dagens bilder.
Klikk på dem for å forstørre.
Mange syklende og gående.
Og noen spurte om de kunne komme inn å se fordi de hadde hørt at det var så fint her.. ;-))) Det liker vi å høre, og selvsagt får man komme inn å se.
Eieren på vakre Evje Gård kom innom med mange fine ting. Både glass og stetteboller, fat og vakre venetianske krystall-lampetter for å nevne noe av det. Krystallene er av den solide tunge sorten, og lampettarmene er dekket med dette vakre venetianske glasset - muligens fra Murano. Hvem vet?
Tusen tusen takk.
Eva var innom og viste oss peisplaten som hun engang sjenket Bruket, og som Roger A. har restaurert. Den var nyydelig. Godt gjort, Roger!
Flere gjestet Bruket i dag, både små og store, og her er noen av dagens bilder.
Klikk på dem for å forstørre.
![]() |
| Forbipasserende på Glommastien |
![]() |
| Familien Moum på tur |
![]() |
| Conni's to venner |
![]() |
| Frk Moum |
![]() |
| Et lite utvalg fra kassen full av flotte glass vi fikk fra Evje Gård i dag |
lørdag 26. april 2014
En nyyydelig dag...
... i Gropa og på Bruket!Sola skinte fra skyfri himmel. Småbåtene putret stille nedover elva i retning havet.
Krukkene ble fyllt med blomster, og konfirmasjonsforberedelsene var i full gang i Hilmastua. Håper vi får noen fine bilder av borddekorasjonene.
Bestefaren til konfirmanten fikset vanningssystemet og fikk det til å fungere. Tusen takk Tom Jensen!
Det er så fint at de som bruker stedet, også bidrar med litt dugnad når de er der. For noen uker siden var det Geir som like godt donerte og installerte dimmer på lyset i Verkstedet. K j e m p e t a k k!!
Idag hadde Rotary dugnad i Gropa. En av dem var Unni Mathiesen som både fikk en omvisning på Bruket og en i Gropa og på Ombergstranda. Hun likte veldig godt det hun så. Vi mimret litt om gamle dager - den gangen Gropa sto i fare for å bli et industriområde. Men heldigvis forsto Rolvsøys politikere den gang, at dette var et unikt område.
Langs Eventyrstien og Bekkestien er det så fantastisk vakkert, at man bør ta med ungene og piknikkurven, og nyte fuglesangen og blomsterprakten før frukttrærne avblomstrer.
KLIKK PÅ BILDENE FOR Å FORSTØRRE DEM.
![]() |
| Rotary med Gropa-dugnad idag |
![]() |
| Benken ved ruinen venter på besøk |
![]() |
| Patinert Beverkunst |
![]() |
| Froskedammen ved Eventyrstien |
![]() |
| Dugnadsgjengen |
![]() |
| Takk til Tom Jensen som hjalp til med vanningssystemet og fuktet grusen så den ikke støvet så ille. |
![]() |
| Tom fikser koblingen |
![]() |
| Blomsterkrukker |
![]() |
| Inngangen til Gropa |
lørdag 22. mars 2014
En vinterpyntet verkstedhall
Abonner på:
Innlegg (Atom)













































